Feb-Juni 2025
Bakgrund
En ny tjänst ”Seniorhällsokollen” skall tas fram för att fånga in 60 och 70 åringar till att göra en hälsokoll hos läkare. Detta är en del i att öka hälsan och värna om goda vanor för de äldre befolkningen i regionen. Enkäten skickas ut via 1177.se där sedan personen klickar sig vidare till ett formulär som sedan följs upp av provtagning och hälsosamtal.
Sedan tidigare finns en tjänst för 50 åringar. Som används av fler regioner. Den är utvecklad 2016 och har en del brister vad gäller användbarhet, tillgänglighet, teknik och ett föråldrat visuellt uttryck. Tjänsten behöver också vidareutvecklas för att samla in fler hälsoparametrar kopplat till en äldre målgrupp.
Tidplan att lansera en första version till hösten 2025 för att testköra hela flödet för ”pionjärerna”. Samt att samla in insikter för att kunna arbeta med en version två under våren 2026 innan det går live för befolkningen under hösten 2026.
Mitt uppdrag är att ta fram nya webbenkäten, handläggarstödet och stjärnprofilen (ett utskrivbart dokument som visar resultat av enkäten och provtagningsresultatet.
Process
Enkäten: Började med att utvärdera tjänsten från 2016 för att se hur mycket vi kan återanvända. Samt se vilka brister som går att åtgärda för att tillmötesgå kravställningen. Ser ganska snart att bristerna är många, därför föreslår jag att bästa alternativet är att bygga nytt frontend med hjälp av Ineras designsystem för 1177.se för att komma runt alla brister. Men det var ingen som tagit in de tankarna innan att nyttja designsystemet och baserat på den korta tidplanen och resurser i teamet (jag, projektansvarig och två backendutvecklare) så presenterar jag tre alternativ. Där alternativ 1, är att göra så lite som möjligt för att snabbt få ut en testversion och kunna pröva hela flödet. Vi rättar då till enklare tillgänglighetsbrister och teknikförbättringar. Alternativ 2 är att vi genom CSS skapar ett ”skinn” som ser ut som designsystemets komponenter eftersom det Inte går att implementera i den tekniska lösningen som finns idag (egentligen inget bra alternativ men en medelväg). Alternativ 3 är att bygga om frontend i React för att kunna implementera designsystemet.
Alternativen presenterades och utvärderades tillsammans med testgrupperna bestående av handläggare, läkare och slutanvändare. Insiktsinsamling skedde både i samlad grupp där vi kunde diskutera men också via enkäter där bla, handläggarna kunde ge återkoppling på hur handläggarstödet fungerar idag och vilka brister som förekommer. I gemensamt beslut med kunden väljer vi alternativ 1 med målet att under våren 2026 göra alternativ 3 när vi också har insikterna från testgrupperna.
Jag gjorde ytterligare research om målgruppen eftersom graden av en ökad god användarupplevelse kopplat till tillgänglighet stiger med åldern. Tittade på ev. brister och utmaningar som finns i Ineras designsystem relaterat till detta. Tog fram implementeringsunderlag för uppdatering för alternativ 1, med tillgänglighetsrättningar och visuella förbättringar för att förbättra användarupplevelsen och matcha den grafiska profilen.
Certifierade mig för Ineras designsystem och startade ett bra samarbete med deras organisation. Varpå jag sedan tog fram ett par olika flöden och itererade dem både med våra användare och personer på Inera som besitter erfarenheten av liknande tjänster.
Stjärnprofilen: Skapade en ny design, kompletterande innehåll och implementerade samtidigt också 1177.se grafiska profil. Vilket gör att den inte längre är kopplad till Region Västmanland och flera regioner kan använda sig av samma underlag. Flera fällt kopplade till acrofields för att få ut data från databasen och rita ut stjärnan.
Handläggarstödet: Där nyttjade vi det befintliga men kompletterade med innehåll för att kunna administrera de kompletterande parametrarna. Där jobbade jag tight med återkopplingar från handläggarna och itererade fram enklaste lösningarna.
Utmaningar
Den korta tidplanen, lilla teamet och lång startsträcka innan jag och teamet kartlagt vad vi hade att jobba med. Vi hade ganska så fria händer att utforma tjänsten. Ingen möjlighet för mig som UX-are att komma åt testmiljön. Utan var tvungen att sitta med utvecklare för att gå igenom befintlig tjänst. Kunden var inte klar med allt innehål långt in i processen. Så som frågor till enkäten, vilka mätvärden som skulle tas in och hur de skulle presenteras. Vi fick därför ihop med kunden och deras expertis låsa eller avvakta med vissa delar under utvecklingen. För att sedan schemalägga uppdateringar längre fram.
Under projektets gång så tappade vi en backendutvecklare som gick till annan tjänst. Samt att jag blev uppsagd pga arbetsbrist precis i slutfasen av fas 1. Jag saknade också en frontendresurs som kunde vara involverad i projektet, speciellt för att göra tillgänglighetsrättningar och bolla designsystem.
Resultat
Vi har ju inte sett slutresultatet än. Men det ser lovande ut. Vi har byggt en tjänst som på många plan är bättre än den för 50 åringar och kan återanvändas av fler regioner. Det finns också färdigt underlag för fas 2 (bygga en frontend med designsystemet). Kunden är mycket nöjd med tjänsten men hade gärna fått ha kvar mig i projektet för att arbeta med insikterna och eventuella justeringar för fas 2 och implementeringen av designsystemet.
UX | Designsystem | Art direction | Webbtillgänglighet | EAA | Projektledning | Ikondesign | Konceptutveckling | Tillgänglighetsvalidering | Audit | Kartläggningar | Storyboard | Wireframes | Prototyper | A/B Tester | Figma | Illustrator | JIRA




